logo_ortodent
infolinia. +48 607 331 298ul. Fredry 5/1, Tarnów

Znaczenie uzupełnień protetycznych w stomatologii

Protetyka to dział stomatologii zajmujący się rekonstruowaniem uzębienia pacjenta, dzięki przeznaczonym do tego celu wysokiej jakości materiałom. W tym celu stosuje się takie uzupełnienia jak korony, licówki, protezy i implanty, które mają za zadanie przywrócić pacjentowi nie tylko piękny uśmiech, ale pozytywnie wpłynąć na ogólny stan jego zdrowia. Jakie dokładnie znaczenie odgrywa protetyka?

Wpływ dobrze dobranych protez na samopoczucie pacjentów

Długotrwałe ignorowanie ubytków zębowych może nie tylko pogorszyć samoocenę, ale także negatywnie wpłynąć na komfort życia. Przede wszystkim braki te mogą powodować problemy z trawieniem w rezultacie niedostatecznego przeżucia pokarmu, przyczyniać się do problemów z mową, a nawet zanikania żuchwy i kości szczękowych. Kolejnym problemem jest tzw. Efekt Godona pojawiający się, nawet gdy brakuje nam zaledwie jednego zęba. Wówczas następuje przesuwanie się pozostających zębów, aby zapełnić występującą lukę, czego efektem w skrajnych przypadkach może być m.in. promieniujący ból od ucha i żuchwy, nawet do potylicy.

Jama ustna – rezerwuar dobrych i złych bakterii

Jama ustna człowieka to idealne miejsce do rozwoju mikroorganizmów takich jak bakterie, grzyby i pierwotniaki, które pojawiają się w zaledwie kilku godzin po podstawowych zabiegach higienicznych zębów oraz protez. Dlatego niezależnie od materiału, z którego zostały wykonane wypełniania, należy bezwzględnie dbać o higienę jamy ustnej. Ma to na celu uniknięcie infekcji grzybicznych i bakteryjnych, które doprowadzają do zapalenia błony śluzowej w jamie ustnej, a tym samym przyczyniają się do pojawienia różnych chorób. Co zaskakujące dla wielu osób, przewlekły stan zapalny w jamie ustnej ma wpływ na przebieg i postępowanie m.in. osteoporozy, szczególnie po 65. roku życia.

Dobrze dobrane uzupełnienia protetyczne to m.in. uzupełnienie ubytków, których występowanie ma zdecydowanie większe konsekwencje dla życia pacjenta, aniżeli sama estetyka. Współcześnie do tego celu używa się m.in. podbudowy cyrkonowej, charakteryzującej się m.in. biozgodnością dla organizmu człowieka, czyli niewywoływaniem reakcji alergicznych.

Wróć do bloga