logo_ortodent
infolinia. +48 607 331 298ul. Fredry 5/1, Tarnów

Wady zgryzu i ich rodzaje

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, skąd biorą się wady zgryzu. Mogą one mieć związek z nieprawidłowym karmieniem czy przedwczesnym wypadnięciem tzw. mleczaków. Nierzadko rozwijają się one już u jeszcze nienarodzonych dzieci z powodu niedoborów czy przebytych chorób matki w trakcie trwania ciąży. Tego rodzaju dolegliwości nie można lekceważyć, gdyż nierzadko prowadzą one do wad wymowy, bruksizmu czy zmiany kształtu twarzy. Jaki charakter mogą mieć wady zgryzu?

Jakie są podstawowe wady zgryzu?

Wad zgryzu można wyróżnić kilkanaście, ponieważ każdy przypadek jest inny i musi być rozpatrywany  indywidualnie. Po ich rozpoznaniu dobrze rozpocząć leczenie ortodontyczne i założyć aparat na zęby.  Jednak można wyodrębnić najczęściej spotykane wady. Są to:

• zgryz otwarty, cechujący się tym, że dolne zęby nie stykają się częściowo bądź całkowicie z tymi na górze, w wyniku czego powstaje szpara niedogryzowa. Ta z kolei jest przyczyną wad wymowy i problemów z prawidłowym żuciem pokarmów;
  • przodozgryz – przednie zęby zachodzą na górne, przez co dolna warga jest nieproporcjonalnie większa od górnej;
  • tyłozgryz to jedna z najczęściej spotykanych typów dolegliwości. Cechuje się widocznym cofnięciem dolnego łuku. Nierzadko jest przyczyną złej wymowy „s” i „z”, „t”, „dz”;
  • zgryz głęboki – dolne zęby w ¾ zasłaniają te górne, przez co zęby ulegają ścieraniu;
  • zgryz krzyżowy jest wadą ortodontyczną, która polega na zachodzeniu zębów dolnych na górne. Objawami zgryzu krzyżowego są między innymi asymetria twarzy, zaburzenia w funkcjonowaniu żuchwy, zapadnięcie wargi dolnej.;
  • zgryz przewieszony to silna dysproporcja pomiędzy górnym a dolnym łukiem. Uniemożliwia ona często poruszanie szczęką na boki.

Do wad zaliczane jest również stłoczenie zębów. Ta dolegliwość polega na tym, że zębodoły są zbyt małe w stosunku do wielkości zębów. W wyniku tego zęby rosną pod niepoprawnym kątem, a to wiąże się z ich ścieraniem oraz kruszeniem. Przyczyną złej wymowy może być też diastema, czyli szpara pomiędzy górnymi jedynkami.

Wróć do bloga